Začiatky pikantnej kinematografie.

    Janošek                           Teraz si povieme niečo o téme, ktorá je nehynúca aj napriek tomu, že sa o nej vôbec nehovorí.

Málokto vie, že v dávnych časoch nelákal do kín len Chaplin. Živočíšne pudy hýbali a hýbu svetom. V dobách temného erotična disponovali hlavne nemci finančnými prostriedkami. A tak mladý Udo Meister znechutený holyvúdskou produkciou vytvára v r. 1918 v stodole blízko Grunwaldu. svoje prelomové veldielo s názvom ICH HABE NUR DER BAKOMBARDEN AN MIR MEINE SCHATZ ( Mám na sebe iba bakombardy zlatko). Pravda, neobišlo sa to bez škandálu, hlavne kôli kontroverznej scéne oblizovania si podpazušia. Udo sa však nevzdával a jeho film TUALETTEN SPAS z roku 1919 vyvolal davovú hystériu. Zapríčinil vyhostenie Uda do Poľska kde ako živá legenda erotizmu ovplyvnil dovtedy neznámeho poľského režiséra Jaceka Toczica Brakowskiego.

Skoro vôbec sa nevie o Brakowskiego poľskej verzií Jánošika s názvom PRCZ KE MIE JANOŠEK. Film obsahoval veľa pikantných viet a situácií. Ako napr.: „ Zbyczni mie na dzyereszi“ čo bola slávna replika Aniczky, ktorá musela byť z filmu vystrihnutá (myslí sa tá replika). Za povšimnutie stojí aj dialóg medzi Uhorczekom a Hrajdznogom: „ Gdze jest Janošek?“ – „ Janošek? … Janošek, zavaril sje v kompot marguľowy.“ Vo vtedajšom slangu to znamenalo približne toľko, že Janošek je na vohľadoch. Škoda, že jediná kopia filmu bola zničená pri projekcií v terchovskom kine Vrkoč.

Na Ukrajine v roku 1923 natočil režisér Karamaz Mazanov film s názvom JOB A DRUGY. Mysleli sme si, že sme pri prameni. Film však v skutočnosti pojednáva o putovaní Izraelitov. Nakoniec sme ale našli to čo sme hľadali. Jeho kolega Semifič Mumraj Semememerskij vo svojom filme IDI PAGUĽAŤ jemne načrtol zvláštnosti manželského päťuhoľníka. Semememerskij však nečakane otehotnel a tak film dokončil rumunský erotoman a režisér Nikolaj Tresku, ktorý si názov filmu vysvetlil po svojom, čo vyvolalo škandál na druhom filmovom festivale v Temešvári. Tresku bol defenestrovaný.

Za zmienku stojí tiež snímka maďarského režiséra Zoltána Buda, ktorý svoj film nazval BUDA BUDA BUDA PEŠŤ. Nielenže film režíroval, ale hral aj hlavnú postavu a všetky vedľajšie. Pretože sa Zoltánovi priečilo sústavne meniť kostým zvolil celkom minimálny odev, ktorý neskôr úplne vypustil. Tak sa do filmu nenápadne dostala erotika a to hlavne s príchodom herečky Ildikó Csemege. V nezabudnuteľnej scéne v budove budapeštianskej cukrárne jej holý Buda povie: „ Eď kettú három nýď, tarka kuťa hovamíz“. Po tejto replike celé kino skandovalo Buda … Buda! Dodnes môžeme s úst starých prešpurákov počuť zľudovelú frázu „Buda ako nebolo“.

Prejdime do Rakúska. Elke Zweiberger bola už v mladosti. Keď dospela stala sa filmárkou. Po zosobášení s Budom bolo rozhodnuté. Doteraz je považovaná za barda rakúskej pikantnej kinematografie. Vrcholom jej tvorby je dielo „ GIB MIR DER SALAME“ – 1928. Všetci boli filmom nadšený. Rakúsky plátok Der Yololeidy napísal: Elke kráča v Budových šľapajách, ba čo viac ešte ho aj prekročila (pozn. aut.: my nemôžme za to, že napísali takú blbosť).
Pikantná erotika vo filmoch neobišla ani susedné Čechy a Moravu. Na úpätí českomoravské pánvy prišiel na svet v roku 1888 špičkový režisér Hynek Čvachtal, ktorý bavil v 20-tych rokoch filmami ako napr.:       Hynek

DOBIEHNI TU LÁŇ, DEJME SI SPICH V ŠEST, alebo historický cenným snímkom PRAOTEC ČECH so stopážou 6h 52min. Čo čert nechcel všetky diela pohltil Dunaj počas prevozu na šiesty Temešvársky festival. Parník Lakatoš po kolízií s gigantickou bójou Rákoczi klesol na dno. Čvachtal ale vyplával už 5km za komárňanským ohybom. Zatrpknutý odišiel na rodnú Moravu kde sa stal lokajom.
A čo filmová erotika u nás?

Bolo to približne takto. Jedno sychravé ráno roku pána 1921, šiel filmár Siakeľa kysuckou dolinou. Na chrbte mal kinematograf a náhlil sa na vlak v Dlhom Poli, kde mu ktosi rozbil hubu. Keď sa prebral kameru nemal. Do toho istého obdobia spadajú začiatky filmovej tvorby Jana Degvaja. Na prvých záberoch sú zväčša lúky a pastviny, bol to valach. V ružomberskom kine Brdo debutoval filmom BARAMBUC. Reklamný slogan „Večer bude Degvaj v Brde“ však nezabral a na začinajúceho filmára prišla kríza. Keď mu Siakeľovci odmietli sponzorovať filmy, rozhodol sa dať divákom to čo chcú. Erotizmus útočil z plátna v každej sekunde. Za všetky filmy aspoň zopár: BAČOVA ŽENA 1922, KRV, MLIEČ A MACO 1923, ČENKA SA NEDOPLATÍ 1924, PACHOHYBNÝ ZBOJNÍK 1925, DVAJA DRIEČNY KUNÁRI 1926. Posledný spomínaný film oslovil hlavne drobnochovateľov a kritika Jarka Kunráda rodeného Morvaya. Ako správne poznamenal Bc.Gunár: „ Jedná sa o samostatný druh“. Verejným tajomstvom je, že v archívoch filmového ústavu sa nachádza kópia Degvajovho najvýraznejšieho diela – DOĽU KRPCE, DOĽU SUKNE.            Degvaj                    Komisia pre distribúciu momentálne rokuje o uvedení titulu do siete filmových klubov, takže si ho diváci budú môcť pozrieť už v septembri.

Autori: Miro Pavúk Bednár, Peter Drmlík, Bc.T.Gunár

3 thoughts on “Začiatky pikantnej kinematografie.

  1. Riso Pandúr

    Páni na môj vkus tam bolo tej erotiky nejako moc, dajte pozor aby na vás neskočila nejaká mravnostná internetová pol(ú)ícia. Ešte jedna vec ma trápi Bc. Gunár s tou poznámkou “ jedná sa o samostatný druh“ už som to čítal aj v nejakom inom článku, nejedná sa tu o nejakú tajnú šifru, alebo nedajbože konšpiráciu?

  2. Bc.T.Gunár

    Hádam si v článku o Pikantnej kinemaqtográfií ani nečakal menej? Predstav si odbornú stať o súčasnej pikantnej kinematografií (porno priemysel)! Bola by určite dlhšia aj keby mala byť kratšiaa mohlo by sa to do konca aj zvrhnúť. Ale to sa jedná o samostatný druh…

Pridaj komentár